fredag 19 december 2008

Knäckigt värre.

Nu är knäcken och kolan färdig och väntar på "mumsare". Hoppas det kommer några barn som tycker om godis.
Till veckan ska jag försöka få till lite hemlagad mat.Sill och rödbetssallad är ett måste och det tar ju inte så mycket ork.Skinkan får bli färdigköpt.Vi får se hur det blir med saker och ting. Det blir nog en jul utan att man stökar så mycket, nu när barnen är vuxna och har egna familjer.
Julen är ju mest för barnen, och några vilodagar för dom som arbetar.
Jag kommer ihåg min barndoms jul. Mitt första minne var jultomten. Det var moster Ester som kom och var tomte.Jag blev så rädd, så mamma fick rusa på moster och rycka av henne tomtemasken.
Det var inga vackra tomtemasker på den tiden. Vi gjorde dem själva och de skulle inte vara vackra. De kallades " skråpuckar" på vårt språk. Jag vet inte var namnet kommit ifrån, och om det funnits någon annanstansi bygderna omkring.Det var enkelt men det vi gjorde var högtidligt och glädjande.
Jag återkommer med julfirande längre fram.
Ha en bra förberedelsetid inför julen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kommer och mumsar på kolan den brukar ju vara såå god! Kram till er båda

Anonym sa...

hej!
Det blev tomt när Kattis med familj åkte hem men så är det.Vi ses på julafton tänkte att vi äter vid 16.30.Lena Jennys mamma kommer också.Ni får gärena komma tidigare om ni vill.
Om inte Imvar vill köra i mörkret så hämtar vi Er det är bara att säga till! Kramar! Gunilla

Frank och jag sa...

Hej mormor! Tack för kola, knäck o kuvert! Det var jättemysigt att komma hem till er o klä granen för tredje året i rad. Ingen gör så god kola som Ingvar! Kram från ett regnigt o grått Stockholm