lördag 16 augusti 2008

En lördag i augusti

En lördag i augusti sitter jag som vanligt vid köksbordet och funderar vad mina barn
sysslar med när de är så osynliga. Men jag vet att de har mycket jobb och det är ju bra att det
finns arbete för alla. Gunilla ringde igår och berättade att hon varit ute i skogen och
plockat hallon. En älg stod och tittade på henne, men när hon började gå därifrån fick
hon sällskap av älgen. Då blev hon rädd och började springa, men älgen följde efter, men
hon kom till bilen i tryggt förvar och kunde åka hemoch vila sig lite.Mn hon hade inte blivi t
skrämd utan skulle iväg och fortsätta plockandet. Hon tycker det är så skönt och vilsamt
i skogen.Det är ju gott med skogshallon, föresten med alla skogsbär.
I min barndom plockade vi mycket bär.
Nin mammaoch jag plockade lingon och sålde och köpte mig en cykel. Vi gick till skogen
när mamma kom hem från jobbetoch jag slutat skolan och plockade lingon. Det fanns mycket lingon det året. Men dom skullle rensas också. Och det var kämpigt. Men det blev nog mest mammas lott. Kvällarna var långa.Vi var bland de lyckligt lottade som hade elektriskt lyse
och det var bra både för läsning och arbete.
Solen skiner idag, men det känns att hösten är på väg.Det är inte så många grader varmt.
Hugaligen ! vad det är gruvsamt att tänka på vintern.

Inga kommentarer: