lördag 23 augusti 2008

Lång dag

Det har varit en lång dag. Jag har inte orkat åstadskommit varken det ena eller det andra.

Jag kom att tänka på vilken skillnad det är att vara mamma än mormor. När man är mamma

då "är" man men när man är mormor då "finns " man. Det är en stor skillnad. Aktiviteten

är annorlunda. Tänk på det alla mammor. Tiden går så fort innan man vet ordet av är barnen
vuxna karlar och kvinnor, och kanske finns dom långt borta och det blir långt mellan besöken.
Småbarnsåldern är skön men jobbig.
Min mormor blev 100 år innan hon avled, men jag kände nästan inte henne. Det var inte så stora avstånd, men det fanns inte så många kommunikationer som nu och bussarna gick med
gengas. Jag kommer ihåg att min mamma och jag gick flera mil genom skogen för att hälsa
på henne.Och det enda jag minns var att hon satt och läste i bibeln, tror jag det var.
Hon hade gått igenom en stor sorg.Hennes son hade drunknat i älven och hemmet hade
brunnit upp.
Vi hade ju inte träffats så ofta så jag var blyg. Och på den tiden skulle man sitta på en stol
och vara tyst när vuxna pratade.Så var det nog överallt.Men vi var ju van vid det.
Nu böar solen sjunka i väster, så då är den här långa dagen slut.
I morgon blir det en likadan. Jag får se vad jag kan hitta på.

Inga kommentarer: