fredag 26 september 2008

Karamellaffärer för 70 år sedan.

Nu skickar jag mest efter allt möjligt i kataloger. När jag var barn brukade jag gå till affären och handla, mest kaffe åt farbror Hans.Jag stod spänd när han grävde i plånboken om han skulle hitta fem öre eller två öre som jag skulle få för att jag gick. För två öre fick man en stor kola, för fem öre en strut karameller. Affärsinnehavaren var gift med en syster till mamma, så utan slant stod man spänd och tittade om han skulle riva av en bit av smalaste pappret. Det var det han använde och gjorde karamellstrut av.Då visste man att det blev karameller med sig hem.
Choklad fanns det inte under krigsåren, men hårda fruktkarameller av olika smaker fanns det gott om för dom som hade pengar att köpa för.Pengar var det smått om, för dom flesta karlarna låg inkallade i olika delar av Sverige för att försvara vårt land i händelse av att vi blev överfallna. Egentligen var det ett under att vi klarade oss från kriget.Hoppas att vi får leva vidare som vi gjort i många år nu.
Kram till mina nära och kära.

Inga kommentarer: