fredag 12 september 2008

Koka lingonsylt

Hej och hå , Nu är det höst på riktigt. Nu kokas lingonsylt och äpplemos i långa banor. Jag är en dålig jobbare nu för tiden. Det känns som min tid för att göra något är förbi, men hoppet om att jag ska bli bättre finns någonstans inom mig. Tur att man är pensionär. Även om man tycker att pensionen är liten i förhållande vad lönerna var när man jobbade så är det skönt att den finns.Man vet ju vad man har att reda sig med. Elisabet kom med färdigt äppelmos och Jonas kom med äpplen som jag ska försöka frysa i portioner till kräm.
När jag kommer ihåg lingonkoken från min barndom, kan man förvånas för att hela tunnor med lingonsylt gick åt över en vinter. Det var lika i alla hushåll. För att man inte hade råd att köpa allt socker på en gång så hade man sylten förvarad sur och rörde i socker för varje tillfälle. Då fanns inte sylt att köpa i affärerna utan varje hushåll var ute i skogarna och plockade bär. Synd att bärplockning nästan upphört. Det var så mysigt att sitta ute i skogen och dricka medhaft kaffe och samtidigt veta att man gjorde nytta.
Vad jag längtar ut i skogen när jag tänker på hur det var.
Jag plockade mycket svamp, men nu törs jag inte, för jag har glömt vilka som är ätliga.

Inga kommentarer: