lördag 20 september 2008

Solen skiner idag.

Det känns lite bättre med humöret idag. Det är solsken, men löven sitter kvar i träden, men de lyser gula.Nu har barnbarnen kommit igång i resp. skolor och varken dom eller deras föräldrar syns till.
I förrgår såg jag ett föredrag av Koffi Annan / Ursäkta stavningen. Det är inte lätt för en gammal mormor att kunna stava allting rätt.Men det han sa var tydligt. det handlade mest om miljöförstöring, men även andra faktorer som förstör vår värld.Det krävs mycket samarbete länderna emellan, för att klara alla " farligheter" som hotar vår värld. Han var i Tällberg för att ur kungens han emottaga ett pris, swom han fick skänka till vilken välgörande organisation han själv ville. Vi får vsv.äl se framdeles vad det blir. Det var 500.000.- sv.kronor.
I min barndom hördes ingenting om miljöförstöring. Det är konstigt att så mycket hunnit hända på 70 år.Jag
tycker inte det känns så länge sedan.
Min kusin Lindas far och några till hade skaffat en radio.Och de skulle hålla till i folkets hus, eller motsvarande, och hade bjudit in bybor för att de skulle få höra radio. Men dom kunde inte få till hörbart ljud just då. Så har tekniken gått framåt på inte längre tid än 70 år.1939 skaffade Helge radio hem till oss, och det var tidigt i förhållande till många andra.
Jag minns så väl när vi hörde radio och mamma slog iop händerna och sa att nu har det blivit krig. Det var när Tyskland anföll Polen om jag inte minns fel.

Inga kommentarer: